Uitgangspunten begroting 2022 tot en met 2025
De basis wordt gevormd door de begroting 2021 inclusief mutaties voorjaarsnota.
Ontwikkelingen lasten (stijgingspercentage) | |||||
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
· | Effecten salarissen: | ||||
Loonontwikkeling | 2,00% | 1,50% | 2,30% | 2,10% | |
Basis: de index loonsom overheid zoals opgenomen in de meicirculaire 2021. | |||||
· | Uitgangspunt voor de toe te passen rentepercentages: | ||||
Aantrekken kort geld | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | |
Aantrekken lang geld | 0,50% | 0,75% | 1,00% | 1,25% | |
Bespaarde rente | 1,20% | 1,31% | 1,25% | 1,33% | |
Rente nieuwe investeringen | 2,00% | 2,50% | 2,50% | 2,50% | |
Rente bouwgrond | 0,86% | 0,92% | 0,86% | 0,90% | |
Renteomslag | 1,50% | 1,50% | 1,50% | 1,50% | |
· | Gemeenschappelijke regelingen en grote gesubsidieerde instellingen | ||||
gemiddelde jaarlijkse verhoging | 3,00% | 3,00% | 3,00% | 3,00% | |
Tenzij de GR of de gesubsidieerde instelling zelf met een meerjarenbegroting komt. Dan wordt deze aangehouden. Anders wordt gekeken wat reëel is. Hierbij mag men niet boven onze loonontwikkeling uitkomen. | |||||
· | De verwachte prijsontwikkeling van de niet direct te beïnvloeden tarieven van derden worden opgenomen: | ||||
Dit betreft onder andere: meerjarige contracten, vervangingsinvesteringen, onderhoud gebouwen, materieel, stroom, gas, water, olie, benzine, premies voor verzekeringen, waterschapslasten en belastingen en heffingen. | |||||
Ontwikkelingen baten (stijgingspercentage) | |||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
· | Gemeentelijke belastingen | ||||
OZB voor 2021 | 1,40% | 2,00% | 2,00% | 2,00% | |
Forensen | 1,40% | 2,00% | 2,00% | 2,00% | |
· | Toeristenbelasting wordt berekend door aantal overnachtingen keer € 1,30. Het tarief per overnachting blijft ongewijzigd. | ||||
· | Het tarief voor de afvalstoffenheffing is gebaseerd op een volledige kostendekking inclusief het verdisconteren van de kwijtschelding. | ||||
· | Het kostendekkend tarief van de rioolheffing wordt vastgesteld vanuit het Watertakenplan inclusief het verdisconteren van de kwijtschelding. | ||||
· | Maximaal kostendekkende leges voor de omgevingsvergunning. | ||||
· | Maximaal kostendekkende leges Lijkbezorgingsrechten voor de door te berekenen kosten. | ||||
· | Overige belastingen en leges | 2,00% | 2,00% | 2,00% | 2,00% |
(Meerjarig)begrotingsresultaat
In de onderstaande tabel staat de meerjarige prognose (periode 2021 tot en met 2024) voor de onvoorziene uitgaven.
Bestedingsruimte (basis) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Onvoorziene uitgaven | 25 | 25 | 25 | 25 |
Meerjarenraming 2022-2025
In de perspectiefnota hebben wij u een voorlopig meerjarig resultaat gepresenteerd.
Op grond van de laatste geactualiseerde cijfers ontstaat het volgende meerjarig resultaat.
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Bestedingsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanwezige ruimte in de begroting | 10.000 | -1.418.000 | -1.804.000 | -1.762.000 |
Totaal beschikbaar | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hierbij is rekening gehouden met de effecten van het voorgestelde bestedingswensen en het structureel effect van de bezuinigingstaakstelling 2022.
Financieel toezicht
Van de provincie ontvingen we de Begrotingscirculaire 2022-2025 voor gemeenten. Hierin informeert zij ons over haar uitgangspunten rondom de besluitvorming over de beoordeling van de eerstkomende (meerjaren)begroting.
Als gemeente komen we voor repressief toezicht in aanmerking wanneer we voldoen aan:
- Uitgangspunt van een reëel structureel sluitende begroting 2022, dan wel een meerjarenraming waarin minimaal 2025 reëel sluitend moet zijn.
- De vastgestelde jaarrekening 2020 en de begroting 2022 moeten tijdig, respectievelijk vóór 15 juli en 15 november 2021, aan Gedeputeerde Staten zijn ingezonden.
Het centraal uitgangspunt in het financieel toezicht van de provincie is dat er een structureel en reëel evenwicht is in de (meerjaren)begroting.
Als structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Dit geldt per jaarschijf. Hiervoor is het van belang dat uit de begroting duidelijk blijkt welke geraamde baten en lasten structureel van aard zijn en welke incidenteel. Het overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten en van de beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn hierbij van groot belang .
Het reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.
Incidentele baten en lasten
Een aandachtspunt van de provincie voor het Begrotingsonderzoek 2022 is dat zij gaan toetsen hoe het 'overzicht van incidentele baten en lasten', maar ook het 'overzicht beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves' zich verhouden tot de Notitie structurele en incidentele baten en lasten.
Toezicht
Jaarlijks voor 1 januari van het betreffende jaar besluit de provincie of onze gemeente onder repressie of preventief toezicht valt. Tot op heden vielen wij onder repressief toezicht. We hebben ook geen signalen dat dit voor 2022 anders zal gaan worden.