Taakvelden:

Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Ontwikkelingen

  • Covid-19 en de daarbij horende maatregelen zorgen voor een andere manier van netwerken en het onderhouden van relaties.
  • Diverse ontwikkelingen op digitaal vlak.
  • Beurzen, informatieavonden en promotieactiviteiten zullen moeten kijken naar de mogelijkheden van digitaal of zich houden aan de beperkende maatregelen.

Wat willen we bereiken?

  • Continueren van de BIZ regeling in Beilen. Daarnaast onderzoeken ondernemersorganisaties, de centrummanager in Westerbork en de gemeente  samen de mogelijkheden om een BIZ in Westerbork in te voeren met als ingangsdatum 1-1-2023.
  • Dat het heffen en innen van de BIZ-bijdrage tijdig, volledig en compleet plaatsvind. Waarbij we de heffingsadministratie op orde hebben en houden.
  • Een plek waar het voor een ondernemer goed ondernemen is.
  • Goed relatiebeheer met onze ondernemers.
  • Zo goed mogelijk uitvoering geven aan de Koers- en Uitvoeringsagenda Economie 2020-2024.    De uitvoeringsagenda richt zich op een periode van 2 jaar en de evaluatie ervan voeren we eind 2022 uit in plaats van eind 2021 of zoveel eerder als nodig. Mede op basis van de trends en ontwikkelingen en de wensen van de ondernemers is gekozen voor zes thema’s waar de gemeente zich de komende jaren voor een groot deel op gaat richten. De thema’s brengen focus aan in onze activiteiten. De thema’s zijn:
    1. Circulaire economie en duurzaamheid
    2. Arbeidsmarkt en onderwijs
    3. Dienstverlening voor bedrijven
    4. Bedrijventerreinen
    5. Detailhandel
    6. Starters

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Startende ondernemers helpen met allerhande vraagstukken.
  • Dienstverlening richting ondernemers op peil houden en waar nodig verbeteren.
  • Deelnemen aan de tweejaarlijkse enquête m.b.t. de MKB-vriendelijkste gemeente.
  • Samen met ondernemers en ondernemersverenigingen in gesprek over zaken die we kunnen verbeteren.
  • In samenwerking met partijen organiseren van twee thema-avonden per jaar.
  • We bouwen aan een goed relatiebeheer door een proactieve houding naar ondernemers door diverse bedrijfsbezoeken vanuit het bestuur en de ambtelijke organisatie.
  • We netwerken met diverse stakeholders en andere overheden.
  • We vertegenwoordigen de gemeente op (digitale) evenementen.
  • We houden de vestigingsvoorwaarden op peil en verbeteren deze zo mogelijk.
  • We gaan conform BIZ-verordening de BIZ-bijdrage heffen en innen. Hiervoor leggen we eind februari de aanslagen op.
  • Het behandelen van bezwaar- en beroepschriften, met de mogelijkheid van telefonische afstemming voorafgaande aan een formeel bezwaartraject.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

Lasten

200.571

17,5 %

Baten

30.575

1,8 %

Deze pagina is gebouwd op 12/02/2021 13:05:08 met de export van 12/02/2021 12:54:23