Ontwikkelingen
- Vanaf 2022 starten alle leerlingen in het nieuwe gebouw voor het Voortgezet Onderwijs Volta in Beilen. In de nieuwe school kunnen leerlingen in het VMBO ook techniekonderwijs volgen.
- Door de gemeentelijke bijdrage worden in de buurtacademies cursussen voor volwassenen verzorgd. Deze bijdrage maakt onderdeel uit van het budgetcontract met Stichting Welzijnswerk Midden-Drenthe.
- Het aanbod voorschoolse educatie voor kinderen met een indicatie op de peuterlocaties in de IKC is in 2020 uitgebreid. Dit brengt extra kosten met zich mee. Ook voor 2022 zullen extra middelen nodig blijven. Voor een gelijkstelsel van financiering is in 2021 een kostprijsonderzoek gestart. Dit geeft een eerlijke verdeling van middelen voor de uitvoering van het peuterprogramma. Hiervoor worden beleidsregels opgesteld.
- In samenwerking met diverse organisaties binnen onze gemeente wordt het VVE beleid voor de komende 4 jaar ontwikkeld. In het najaar van 2021 wordt een Nota Onderwijskansenbeleid, een kwaliteitskader en de aanpak van ouderbetrokkenheid voor het verhogen van taalvaardigheden opgeleverd. Dit vormt de basis voor een meerjarenperspectief voor het peuteraanbod, de kwaliteit en hoe we dit samen de komende beleidsperiode gaan uitvoeren.
- Per 1-1-2022 is de gemeente verplicht een HBO coach in de voorschoolse periode aan te stellen en te bekostigen voor het verhogen van de educatieve kwaliteit in de peuteropvang. Hiervoor is een jaarlijkse verantwoording verplicht. Ook deze invulling wordt meegenomen in de meerjarennota Ontwikkelkansen.
- Op alle IKC’s en kinderopvangorganisaties in de gemeente Midden-Drenthe wordt preventieve logopedie (GGD) ingezet. Hiermee worden problemen bij jonge kinderen in de groei opgelost en problemen op oudere leeftijd voorkomen.
- In 2022 geven we uitvoering aan het regionaal programma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities 2021 – 2024 en het daaraan gekoppelde uitvoeringsprogramma.
- De samenwerking tussen IKC, onderwijs, gemeente en het CJG wordt verder verstevigd door uitvoering te geven aan de gezamenlijke afspraken die in 2021 zijn gemaakt en zijn vastgelegd in het document “Waar IKC, het onderwijs en zorg elkaar vinden”.
- We hebben de regionale ontwikkelagenda “Zorg voor Jeugd in Noord en Midden-Drenthe 2021 – 2023” vastgesteld. Daarin staat afspraken, uitgangspunten en ambities vastgelegd om kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte zo goed en efficiënt mogelijk te helpen. Het gaat daarbij om de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
- De twaalf Drentse gemeenten, zorgaanbieders en de Drentse samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs hebben de wens uitgesproken om een gezamenlijke, Drentse, ambitie op het gebied van onderwijs en jeugdhulp te formuleren. Deze Drentse ambitie is de paraplu waar alle initiatieven en projecten op gebied van onderwijs/jeugdhulp onder vallen. Samen werken we aan de Drentse ambitie door van elkaar te leren en kennis uit te wisselen. De verwachting is dat de Drentse ambitie in 2021 wordt vastgesteld.
- In 2022 wordt de Verordening Inspectie, Toezicht en Handhaving Kinderopvang opgesteld.
- In 2022 wordt de Verordening Leerlingenvervoer opgesteld.
Wat willen we bereiken?
- Een kwalitatief goed onderwijsaanbod, een voorschools aanbod voor doelgroeppeuters met een indicatie, een goede zorgroute en een doorgaande leerlijn van 0-13 jaar voor het jonge kind en jongvolwassenen op de scholen.
- Een kwalitatief goed aanbod van 16 uur voor peuters van 2,5 - 4 jaar zodat zij zonder (ontwikkel)achterstand kunnen beginnen aan de basisschool, het bieden van een volwaardige plaats in de samenleving, zowel in fysiek als in sociaal opzicht.
- Stabiliteit en doorontwikkeling van de GR Publiek Vervoer Groningen Drenthe(PVGD) ten behoeve van het leerlingenvervoer.
- Een integrale benadering is essentieel. Dus met kind, het gezin, het onderwijs, de jeugdhulp en eventuele andere partners wordt gekeken naar wat het kind nodig heeft. De ondersteuning die wordt geboden is aanvullend op dat van de ander. Om dat te kunnen bereiken is het nodig dat partijen elkaar structureel opzoeken, dat er samenwerkingsafspraken worden gemaakt en dat deze jaarlijks worden herijkt.
- De projecten die voortvloeien uit het regionaal uitvoeringsprogramma voortijdig schoolverlaten en jongeren in kwetsbare posities dragen bij aan een sluitende aanpak voor jongeren in kwetsbare posities en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Vroegtijdig signaleren en bestrijden van onderwijsachterstanden bij peuters met een indicatie, maar alle peuters profiteren hiervan.
- Preventieve logopedie binnen alle IKC’s en op de kinderopvang voortzetten
- De HBO coach binnen de IKC’s in/voortzetten en zorgen en hiermee het verhogen van de kwaliteit van het aanbod in de peutergroepen.
- Het versterken van de samenwerking tussen de JGZ en de IKC’s om de toeleiding van doelgroepkinderen te bevorderen.
- Aanbieden van Leerlingenvervoer.
- Structureel overleg tussen de kinderopvang, het onderwijs, zorg en gemeente. Afspraken worden vastgelegd in de Nota “Waar kinderopvang, onderwijs en zorg elkaar vinden”. Deze nota is in gezamenlijkheid geschreven en zal jaarlijks aan de orde komen tijdens de LEA.
- In regionaal verband organiseren we activiteiten en projecten om de positie van kwetsbare jongeren te verbeteren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen.
- We willen voorkomen dat leerlingen zonder startkwalificatie van school af gaan. We stemmen daarom structureel af met betrokken partijen of afdelingen als het RMC, CJG, Wmo en werk en inkomen.
- De Verordening Inspectie, Toezicht en Handhaving Kinderopvang invoeren.
- De Verordening Leerlingenvervoer op orde.
- Het bieden van en het vergroten van de mogelijkheden voor volwasseneneducatie o.a. door uitvoering te geven aan de nota ‘Naar een geletterd en Digisterk Midden-Drenthe’ en subsidiëring van de buurtacademies.