Taakvelden:

Maatwerkdienstverlening 18+

Ontwikkelingen

  • We hebben een aanbestedingsprocedure doorlopen, waarbij de nadruk ligt op de kwaliteit van de dienstverlening. We verwachten in de 2e helft van 2020 dat zorgaanbieders hun organisatie en dienstverlening hierop hebben ingericht.
  • We draaien pilots om kennis en ervaring op te doen en deze te borgen binnen het nieuwe beleid (denk daarbij aan pilots logeerzorg, sensortechniek en maaltijdvoorziening)
  • Om de zorg en ondersteuning aan onze inwoners met GGZ-problematiek (ook wel 'Personen met verward gedrag' genoemd) te verbeteren, gaan we de samenwerking met partners, zoals GGZ, Cosis, Welzijn Midden-Drenthe, Handhaving en Toezicht, Actium en Woonservice intensiveren. Met deze partners richten we een Optimaal Leven Team in.
  • In  januari 2021 is een Wijzigingswet in werking met betrekking tot de Wet op de Gemeentelijke Schuldhulpverlening. De gemeente krijgt een rol bij vroegsignalering. Dat heeft consequenties voor de uitvoering en voor de samenwerking met schuldeisers. We zijn bezig met de implementatie van de wet.
  • Schuldhulpverlening: We zagen in 2019 een behoorlijke stijging van het aantal intakes bij de budgetconsulent. Na de lockdown in februari/maart 2020 daalde het aantal aanmeldingen fors van 157 naar 102. Het aantal intakes dat hieruit voortkwam daalde van 136 naar 87 in 2020.
  • Doordat de Corona-crisis veel langer duurt dan verwacht en ook de budgetconsulent vanuit huis moet werken, verwachten we dat het aantal mensen dat hulp zoekt bij financiële problematiek pas weer toeneemt als fysieke afspraken weer mogelijk zijn. Juist voor een intake voor schuldhulp waarbij veel (financiële) informatie moet worden uitgewisseld, is de drempel om dat telefonisch en schriftelijk te doen erg hoog. Wegens de lockdown waren ook de mogelijkheden voor onze inwoners om informatie te vergaren en te printen beperkt.
  • De sociaal raadsvrouw heeft in 2020 bijna 1000 hulpvragen meer gehad dan het jaar ervoor: 4160 in 2020 tegen 3179 het jaar ervoor. Ook zij werkte thuis, maar heeft veel mensen via telefoon en Whatsapp kunnen helpen. Dat laatste was een nieuwe werkwijze. Haar verzoek om foto’s te maken van bewijsstukken en die te appen naar haar, bleek een heel goede manier van werken die erg aansloeg bij haar klanten. De verwachting is dat zij deze werkwijze de komende jaren zal blijven gebruiken. Doordat er geen inloopspreekuren waren en er alleen bij zeer urgente situaties huisbezoeken werden afgelegd, kon de sociaal raadsvrouw de tijd die hierdoor vrij kwam benutten voor het afhandelen van deze hoeveelheid vragen.
  • Veel statushouders maken bij voorkeur gebruik van Whatsapp, omdat zij de tekstberichten die zij ontvangen, kunnen omzetten in hun eigen taal.

Wat willen we bereiken?

  • We realiseren een sluitende aanpak voor alle inwoners van 18 jaar en ouder.
  • Inwoners kunnen optimaal participeren in de lokale samenleving.
  • De samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, zorginstellingen en belangenbehartigers verder verstevigen.
  • Inwoners krijgen bij één herkenbaar en laagdrempelig loket alle relevante voorlichting, informatie, advies en hulp op het gebied van het sociaal domein.
  • Via het inkoopproces willen we betaalbare en kwalitatief hoogwaardige zorg inkopen.
  • Inwoners met beginnende of problematische schulden worden snel en goed geholpen om weer grip op hun financiën te krijgen.
  • Met het Optimaal Leven Team willen we een sluitende aanpak creëren in de keten van zorg en ondersteuning met personen met verward gedrag.
  • Verordening Wmo is geactualiseerd, de beleidsregels worden  aangepast en het indicatieproces wordt vernieuwd.
  • Een sluitende aanpak realiseren voor alle inwoners van 18 jaar en ouder.
  • Inwoners kunnen optimaal participeren in de lokale samenleving.
  • De samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, zorginstellingen en belangenbehartigers verder verstevigen.
  • We realiseren een sluitende aanpak voor alle inwoners van 18 jaar en ouder.
  • Inwoners kunnen optimaal participeren in de lokale samenleving.
  • De samenwerking tussen maatschappelijke organisaties, zorginstellingen en belangenbehartigers verder verstevigen.
  • Inwoners met beginnende of problematische schulden worden snel en goed geholpen om weer grip op hun financiën te krijgen.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Het uitvoeren van de uitvoeringsagenda sociaal domein en geestelijke gezondheidszorg.
  • Voortdurend in gesprek zijn en blijven met inwoners, zorgaanbieders en andere relevante partijen, zoals de Wmo-raad en de Minimaraad.
  • Per september 2020 zijn we gestart met het Jongerenperspectiefplan (pilot). Gedurende de pilot nemen we de schulden van 5 jongeren met een uitkering op grond van de Participatiewet over zodat deze jongeren de focus kunnen leggen op het behalen van een startkwalificatie (indien mogelijk) of het vinden van een duurzame plek op de arbeidsmarkt.
  • Voortdurend in gesprek zijn en blijven met inwoners, zorgaanbieders en andere relevante partijen, zoals de Minimaraad en de leden van de Regiegroep Armoedebeleid.
  • Samen met onze maatschappelijke partners zorgen voor een zo goed mogelijk sluitende aanpak voor mensen met (financiële) problemen of schulden.

Lasten & baten

schaal x € 1,000

Lasten

9.985.136

26,8 %

Baten

350.000

4,4 %

Deze pagina is gebouwd op 12/02/2021 13:05:08 met de export van 12/02/2021 12:54:23