Ontwikkelingen
- We zijn een belangrijke fietsgemeente. De (elektrische) fiets neemt een dominantere rol in dan vroeger en dat neemt in de toekomst verder toe. In deze nieuwe werkelijkheid met meer thuiswerken neemt de behoefte aan bewegen nog meer toe. Mensen fietsen, wandelen, skeeleren meer dan eerder. Dit doen zij voor een belangrijk deel op de fietspaden. De fiets staat dus nog meer op de voorgrond dan vroeger.
- Het moet uitnodigen om te fietsen. Fietspaden en -routes onderhouden we op het hogere onderhoudsniveau A.
- Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto. Dit betekent dat er een grotere vraag ontstaat naar laadvoorzieningen. Dit betekent op sommige plekken een extra druk op de openbare ruimte.
- De samenleving verandert, daarmee de openbare ruimte en het gebruik ervan. De verandering van verzorgingsstaat naar participatiemaatschappij zorgt er onder andere voor dat mensen langer thuis wonen en daarmee vervoersstromen en -wijzen veranderen. Het openbaar vervoer rijdt steeds meer vraaggericht in plaats van aanbodgericht. Concreet betekent dit dat in de toekomst goed bezette lijnen verstevigd worden en dun bezette lijnen geminimaliseerd worden of zelfs verdwijnen. Door COVID-19 mogen er minder mensen in de bus. Dit heeft effecten op de exploitatie en wellicht in de toekomst ook op het aantal buslijnen dat rijdt. Het betekent ook dat veel mensen op een andere manier zich moeten verplaatsen. Ook de fiets kan hier een belangrijke rol vervullen.
- Voor openbare verlichting is de nieuwe richtlijn: Donker waar het kan, verlichting waar het moet. Dit is duurzaam, maar ook beter voor de nachtdieren.
Wat willen we bereiken?
- We willen fietsen nog toegankelijker maken. Om zo in Midden-Drenthe duurzaam en gezond de toekomst tegemoet te gaan. Vanuit het nieuwe integrale fietsplan, met invalshoeken vanuit de verschillende vakgebieden verkeer, recreatie/toerisme, sociaal, gezondheid en sport, ontwikkelen we projecten en maatregelen.
- Samen werken we aan een goede openbare ruimte voor iedereen, nu en in de toekomst. Vanuit deze taak staan we voor de opgave om de openbare ruimte, op een duurzame manier, veilig en comfortabel in te richten en te houden.
- Voor wegen en verkeer investeren we, voortvloeiend uit het Beleid voor onderhoud wegen en bruggen 2018-2028: "Midden-Drenthe op de goede weg!", om wegen en bruggen op niveau B (basis) te onderhouden en fietspaden en -routes op niveau A (goed). We willen de fiets een dominantere positie in laten nemen. Naast de verkeersaspecten levert dit een positieve bijdrage aan duurzaamheid, milieu, volksgezondheid en recreatie/toerisme.
- De veiligheid en bereikbaarheid willen we verbeteren door te investeren in projecten en onderhoudsmaatregelen. Daarnaast investeren we ook in onkruidbestrijding, straatvegen, onderhoud bermen en wegbeplanting en gladheidsbestrijding om de veiligheid en bereikbaarheid zoveel mogelijk te waarborgen.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Met de Scan Civiele Projecten als basis, maar ook bevestigd in het nieuwe fietsplan, zijn we plannen aan het maken om vrijliggende fietspaden langs het Oranjekanaal, de Garmingerstukken en naar de school van Drijber aan te leggen. Ook zijn we, samen met de inwoners, aan het bekijken of we een fietspad langs de Beilervaart aan kunnen leggen. Na 1 juli checken op juistheid!
- De gemeenteraad heeft het project DemoCrazy scholen opgeroepen om met ideeën te komen voor een verkeersveiligere schoolomgeving. Er hebben zich drie scholen aangemeld: de Eshorst in Beilen, de school in Drijber en de Wegwijzer in Westerbork. De school in Drijber heeft het beste idee gepresenteerd. Maar ook de andere scholen hebben goede ideeën aangedragen. Samen met de scholen bekijkt de werkgroep DemoCrazy hoe de goede ideeën uitgewerkt en uitgevoerd kunnen worden in de toekomst.
- In de periode van 2018 tot 2028 investeren we voor ruim 14 miljoen euro in het groot onderhoud van wegen en bruggen. Belangrijke onderdelen hierin zijn de kwaliteitsverbetering voor fietspaden en -routes en de aanleg van passeerhavens en graskeien langs wegen in het buitengebied. Daarnaast investeren we structureel meer in bermonderhoud en klein onderhoud van bruggen.
- We maken plannen voor de noord-zuidroute door Beilen (o.a. Esweg). De noord-zuidroute is een belangrijke schakel in de fietsroute Assen-Beilen-Hoogeveen. We maken een veilige route voor wandelaars, fietsers en auto’s. Een veilige route naar de nieuwe school, naar de sporthal en naar het centrum. Voor kinderen en volwassenen. Voor mensen zonder en met een beperking. Voor gewone, aangepaste en elektrische fietsen. Daarbij nemen we niet alleen de bovenkant mee (het profiel van de weg, de bestrating en het groen). We kijken ook naar de infrastructuur in de ondergrond.
Met raadsleden hebben we een sessie gehad om kaders te stellen. en inwoners en andere betrokkenen hebben we bevraagd met een online enquête. Met deze input en de technische opgaven ontwikkelen we de plannen.
- Vanuit de gemeenteraad ligt er een wens om een plan te maken voor de Suermondsweg-Linthorst Homanweg in Smilde binnen de bebouwde kom. Ook in de visie op Smilde komt deze ontwikkeling terug. Evenals de noord-zuidroute in Beilen is dit een belangrijke schakel voor wandelaars, fietsers en auto’s. Ook moeten vele kinderen de weg oversteken om naar school, te gaan.
- De gemeente Midden-Drenthe doet mee aan de concessie 1000-laadpalen in Groningen en Drenthe. Vanuit deze concessie plaatsen we strategische laadpalen voor elektrische auto's bij openbare voorzieningen en grote parkeerterreinen. Ook plaatsen we openbare laadpalen op aanvraag van inwoners, forensen en bezoekers die geen eigen parkeermogelijkheid hebben. Zo werken we, samen met inwoners en bedrijven, toe naar een dekkend netwerk van openbare en semi-publieke laadpalen in de gemeente Midden-Drenthe. Het komende jaar realiseren we op eigen initiatief 17 openbare laadpalen in Beilen, Smilde, Westerbork, Hoogersmilde, Bovensmilde, Hooghalen, Nieuw Balinge en Wijster. Voor de lange termijn werken we aan een laadvisie en plaatsingsbeleid voor onder andere snelladers, laadinfrastructuur ten behoeve van deelauto's en laadpaalaanvragen van inwoners.