Communicatie is maatwerk
Uitgangspunt voor al onze communicatie is maatwerk. De belangrijkste doelgroep wordt gevormd door onze inwoners. Maar dat is geen uniforme doelgroep. In de praktijk bepalen we elke keer wat de kenmerken van onze doelgroep zijn en passen onze communicatie daarop aan.
Nieuwe website en sociale media
In 2021 treffen we voorbereidingen voor een nieuwe website. Het programma van eisen stellen we op door uitvraag onder diverse gebruikers, zowel in- als extern. In 2022 gaan we onze nieuwe website lanceren. Digitale informatie voorziening wordt steeds belangrijker en de website vormt daarvoor de basis. Deze moet toegankelijk zijn voor alle inwoners. Ook onze communicatie via sociale media bouwen we verder uit. Tegelijkertijd moeten we doelgroepen blijven bedienen die minder digitaal- en/of taalvaardig zijn. Dat kan zijn met informatie papier, zoals via de krant van Midden-Drenthe, folders en de Thuisblijver maar zeker ook door persoonlijk contact.
Participatie
Door corona hebben we in de afgelopen periode veel participatie digitaal gedaan. De kennis die we daarbij hebben opgedaan op het gebied van bijvoorbeeld online raadplegingen, blijven we in 2022 inzetten. Daarnaast gaan we ook weer aan de slag met participatie door middel van fysieke gesprekken en bijeenkomsten.
Media monitoring
Om goed te kunnen inspelen op sentimenten en ‘trending onderwerpen’, maken we gebruik van OBi4Wan. Met deze tool kunnen we (online) media monitoren, daarop inspelen of anticiperen en op die manier onze inwoners beter van informatie voorzien.
Gemeenteraadsverkiezingen
In het eerste kwartaal van 2022 gaan we samen met de griffie aan de slag met communicatie rondom de gemeenteraadsverkiezingen. Doel is om een zo groot mogelijk opkomst te realiseren. Daarbij vormen de jonge kiezers, die voor het eerst mogen stemmen een doelgroep waar we extra aandacht aan gaan besteden.